Meest patiëntvriendelijke ziekenhuiswebsites bekroond

0
1039

Vijf ziekenhuizen krijgen een onderscheiding voor hun patiëntvriendelijke website, omdat ze uitblinken in informatie naar patiënten en hun omgeving. Met de onderscheiding hoopt ziekenfonds CM de andere ziekenhuizen te stimuleren om de kwaliteit van hun website te verbeteren. Want uit een nieuw onderzoek blijkt dat één ziekenhuis op de twee via haar website nog onvoldoende informatie geeft over de tarieven en de rechten van de patiënten.

CM onderzocht de websites van 103 ziekenhuizen in ons land op de aanwezigheid van informatie over de financiële aspecten van een opname, en op informatie over de patiëntenrechten. “Elke bezoeker van de website zou deze informatie moeten kunnen terugvinden. Een goed geïnformeerde patiënt heeft een betere relatie met het ziekenhuis, met de artsen en de verpleging. Hij voelt zich dan ook beter in zijn vel. Dat is goed voor de kwaliteit van de zorg. En dankzij goede informatie kan hij ook prijsbewuste keuzes maken”, zegt CM-voorzitter Marc Justaert.

De kwaliteit van de websites varieert enorm. 50 procent van de ziekenhuizen vermeldt niet de helft van de noodzakelijke informatie en scoort dus ruim onvoldoende (zie bijlage). Justaert: “Een ziekenhuis op de twee maakt van haar website dus geen volwaardig communicatie-instrument naar de patiënt. Ik denk nochtans dat patiënten recht hebben op deze info en dit ook wel verwachten. Heel wat ziekenhuiswebsites in ons land zijn toe aan een inhaalbeweging”.

Kamersupplementen duidelijk, honorariumsupplementen niet
Op financieel vlak situeren de knelpunten zich vooral op vlak van:

  • Geen informatie over de honorariumsupplementen die artsen aanrekenen (48 procent van de sites geeft hier geen info over).
  • Geen informatie voor regelingen voor beschermde patiënten zoals gerechtigden op het Omnio-statuut en op de verhoogde tegemoetkoming (59 procent van de sites).
  • Geen informatie over de opnameverklaring, die nochtans verplicht moet voorgelegd worden bij opname en belangrijke informatie bevat over de keuze van arts, kamertype en de financiële gevolgen daarvan (53 procent van de sites).

De ziekenhuiswebsites scoren beter op vlak van:

  • Informatie over de voorschotten voor verblijfskosten (69 procent van de sites geeft hier info over).
  • Informatie bij kamersupplementen (67 procent van de sites).
  • Toelichting bij de ziekenhuisfactuur (65 procent van de sites).

Rechten van de patiënt: te bondig
Op meer dan drie op de vier ziekenhuiswebsites staan de patiëntenrechten opgesomd. “Dat is goed nieuws. Toch zijn deze slechts in de helft van de gevallen toegelicht. Een woordje uitleg lijkt ons toch op zijn plaats”, zegt Justaert. Ook geeft minder dan één op de vijf ziekenhuizen uitleg over de mogelijkheid om een vertegenwoordiger (die je rechten als patiënt uitoefent als je daar zelf niet meer toe in staat bent) of vertrouwenspersoon (die je bijstaat) aan te duiden. Patiënten in heel moeilijke situaties kunnen daar nochtans baat bij hebben.

‘Meest patiëntvriendelijke website’
Naast de aanwezigheid van bepaalde informatie, werden de websites ook beoordeeld op gebruiksvriendelijkheid. Voor de ziekenhuizen in Vlaanderen en Brussel krijgen deze vijf ziekenhuizen een onderscheiding als ‘Meest patiëntvriendelijke website’:

  • www.aznikolaas.be van AZ Nikolaas in Sint-Niklaas: heldere, gebruiksvriendelijke website. Overzichtelijke navigatie. Scoort het maximum op financiële informatie. Het recht op pijnbestrijding ontbreekt nog in de opsomming van de patiëntenrechten.
  • www.jessazh.be van het Jessa Ziekenhuis in Hasselt: een frisse, duidelijke website, die erg volledig is op vlak van financiële informatie en op vlak van patiëntenrechten. Eye-catcher zijn de prijsramingen per ingreep, wat de patiënt een vrij goed beeld geeft over de te verwachten kosten.
  • www.azsintblasius.be van AZ Sint-Blasius in Dendermonde: een heel overzichtelijke website met duidelijke ingang voor de patiënten. Informatie over de opnameverklaring en de vermelding van het recht op pijnbehandeling ontbreken nog.
  • www.azdamiaan.be van AZ Damiaan in Oostende: vrij volledige website op financiële aspecten en patiëntenrechten, al ontbreekt informatie over de opnameverklaring en de mogelijkheid om een vertegenwoordiger of vertrouwenspersoon aan te stellen. De site mist een zoekmotor.
  • www.azgroeninge.be van AZ Groeninge in Kortijk: website met veel informatie. Is volledig op financieel vlak.

LAAT EEN REACTIE ACHTER